Okupacijska meja med fašistično Italijo in Neodvisno državo Hrvaško (NDH) je v Beli krajini potekala po meji sreza od Trdinovega vrha po grebenu Gorjancev/Žumberka do reke Kolpe pri Božakovem, nato pa po reki Kolpi navzgor do Predgrada. Da bi preprečili prehajanje meje slovenskim in hrvaškim partizanskim brigadam, so Italijani nameravali mejo na Gorjancih/Žumberku utrditi s pasom žične ograje in bunkerji. Ob Kolpi navzgor naj ne bi bilo žične ograje, ampak samo utrjeni mostovi in drugi objekti. Zaradi kapitulacije jim je spomladi 1943 uspelo zgraditi le šest bunkerjev pri Metliki. Meja je močno zarezala v vsakdanje življenje ljudi, zelo so bili prizadeti predvsem kmetje, ki so imeli zemljo na obeh straneh meje. Prebivalci Žumberka s pravoslavnimi koreninami so bili mnenja, da je meja tudi koristna, ker je ustašem preprečevala, da bi prihajali na italijansko okupirano območje.
Maja 1941 so bili tudi posamezni poskusi, da bi se del sreza Črnomelj (Bela krajina) priključil NDH (Občina Radatoviči), in tudi poskus, da se celotna Bela krajina priključi nacistični Nemčiji
Zelo hitro pa se je razvilo močno partizansko gibanje, tako da so Italijani že decembra 1942 zapustili manjše, predvsem obmejne postojanke. Od takrat naprej so se zadrževali le še v večjih krajih: Črnomlju, Vinici, Starem trgu ob Kolpi, Metliki. Slednjo so v celoti obdali z bodečo žico in bunkerji.
Po kapitulaciji Italije septembra 1943 je Bela krajina postala svobodno ozemlje, kjer se je nastanil Glavni štab Narodnoosvobodilne vojske in partizanskih odredov Slovenije, Izvršni odbor Osvobodilne fronte in vrsta drugih inštitucij. Do konca vojne je Belo krajino doletelo le še nekaj posameznih vdorov Nemcev in ustašev.
Dandanes se nehote same po sebi ponujajo primerjave med nekdanjo okupacijsko mejo in sedanjo ograjeno in ožičeno mejo z Republiko Hrvaško, še posebej ob reki Kolpi.
Bil pa je strah, da bi ustaši prišli. Ustaši so znali, da so bili Radatoviči opredeljeni za NOB, Žumberčani smo bili sovražniki NDH.(Avtor intervjuja in fotografije: Božidar Flajšman, posnel na video: Danilo Orlič, Hrast pri Metliki, 29. junij 2017.)
Izjava preloškega župnika Jožeta Pokorna:
Dekleta, zdaj so v Preloki tuji ljudje, ki nosijo uniforme. Ako bo šla katera s temi fanti plesat, ali da bi se z njimi družila, ona ni vredna, da bi jo po vojni en slovenski fant povohal, ni vredna, da jo obsije slovensko sonce.(Marija Starešinič (roj. 1925). Avtor intervjuja: Božidar Flajšman, avtor fotografije: Sonja Bezenšek, posnel na video: Danilo Orlič, Preloka, 23. september 2017.)